کد مطلب:1645 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:432

اختلافات زن و شوهر
59- سؤال: اگر زنی در زندگی اولاً اطاعت از شوهر نكرد، ثانیاً برای شوهرش ارزش قائل نبود، ثالثاً اسرار زندگی را در همه جا فاش نمود، رابعاً در زندگی مرتب دروغ گفت، تكلیف مرد از نظر شرعی با چنین زنی چیست ؟

جواب: باید او را مر به معروف و نهی از منكر نمایید.

امام: از كتاب استفتائات، ج 1، ص 481، سؤال 14.

بهجت - تبریزی - فاضل - مكارم: استفتاء.



60- مسأله: اگر هیچیك از زن و شوهر به وظایف خود عمل نكنند، به گونه ای كه ترس از جدا شدن آنها از یكدیگر باشد، باید یك نفر از خانواده مرد و یك نفر از خانواده زن بری اصلاح بین این دو نفر تعیین شوند كه حكم بین این دو باشند. و بر این دو نفر حاكم واجب است درباره درگیری این زن و شوهر تحقیق به عمل آورند، سپس هر چه آن دو حكم رأی دادند در صورتی كه مشروع باشد، بر زن و شوهر لازم الاجراء می شود و باید بدان عمل كنند.

مثلاً اگر با شوهر شرط كنند كه همسرش را در فلان خانه مخصوص، یا نزد پدر و مادر او مسكن دهد، و یا مادر و خواهر خود را با وی همخانه نكند، یا در فلان مدت مهریه یا سایر مطالباتش را بپردازد، شوهر باید بپذیرد و آنها را انجام دهد، ولی هر گونه حكم غیر مشروع لازم الاجراء نیست و نباید زن و شوهر بدان ملتزم شوند. مثلاً شرط كنند شوهر حقوق سایر اعضای خانواده را بپردازد و یا زن بتواند بدون اجازه شوهر از خانه خارج شود و...

امام: تحریر الوسیله، ج 2، كتاب نكاح، فی النشوز، مسأله 4.



61- مسأله: بنابر احتیاط واجب، باید یكی از دو حكم از خانواده مرد و دیگری از خانواده زن باشد ولی اگر هر یك از زوجین كسی را از یكی بستگان خود نداشته باشند، یا كسی باشد ولی صلاحیت حكمیت نداشته باشد، می توانند از غیر خانواده، كسی را برگزینند و شرط نیست كه از هر طرف تنها یك حكم باشد، بلكه در صورتی كه مصلحت اقتضاء كند، می توانند چند نفر را حكم قرار دهند.

امام، همان مدرك مسأله قبل .



62- مسأله: دو حكم حق ندارند به جدایی بین زن و شوهر حكم كنند مگر اینكه در هنگام انتخاب، به آن دو شرط شود كه اگر بخواهند میان آن دو اصلاح كنند و یا آنها را از هم جدا كنند، كه البته اگر رأی به جدایی دادند، این حكم به غیر از راه طلاق آنهم با جمع بودن تمام شرایطش ممكن نخواهد بود.

امام: مدرك مسأله قبل.



63- سؤال: آیا شوهر می تواند در مقابل دیگران عیوب زنش را بگوید و او را تحقیر كند، اگر چه به شوخی باشد؟

جواب: تبریزی: غیبت كردن مؤمن و نیز تحقیر مؤمن و كاری كه موجب اذیت او می شود جایز نیست. استفتاء

مكارم: در صورتی كه زن ناراحت می شود جایز نیست و اگر ناراحت نمی شود بهتر است ترك شود. استفتاء.



64- سؤال: آیا زن می تواند در مقابل دیگران عیوب شوهرش را بگوید و یا او را تحقیر كند؟ اعم از اینكه شوهر حضور داشته باشد یا نه و اعم از ینكه شوخی باشد یا جدی .

جواب: تبریزی: غیبت كردن مؤمن ونیز كاری كه موحب اذیت او می شود، جایز نیست. استفتاء.

در نتیجه: بنابراین فتوا زن و شوهر نمی توانند یكدیگر را تحقیر نمایند به طور مثال مرد نمی تواند با به رخ كشیدن زنان دیگر، زن خود را تحقیر كند و یا اجازه ندارد در مقابل دیگران كاری كند ویا حرفی بزند كه زنش تحقیر شود. همچنین زن اجازه ندارد عیوب مرد را نزد زنهای دیگر به گونه ای بیان كند كه یا غیبت شود و یا موجب تحقیر شوهر گردد. بنابراین، ایراد گرفتن از یكدیگر در مقابل دیگران، بی اعتنایی كردن به یكدیگر، ترجیح بدون دلیل دیگران به گونه ای كه موجب تحقیر همسر گردد و مواردی نظیر اینها، جایز نیست و زن و شوهر باید به شدت از اینگونه امور خودداری نمایند.



65- سؤال:حكم توهین كردن زن به شوهر یا به عكس چیست ؟

جواب: تبریزی: تحقیر و توهین به مؤمن جایز نیست، زن باشد یا مرد.

استفتاء.



66- سؤال آیا زن اجازه دارد شوهر خود را كتك بزند؟

جواب: زن چنین حقی ندارد.

امام، تحریرالولسیله، القول فی النشوز، مسأله 2.

بهجت - فاضل - مكارم: استفتاء

تبریزی: (13)



67- سؤال: آیا زن می تواند اسرار و مسائل خانوادگی را كه بین خود و شوهرش هست، برای دیگران تعریف كند؟

جواب: مكارم: افشای اسرار مؤمن، جایز نیست. استفتاء.



68- مسأله: زن تحت هیچ شرایطی حتی موقعی كه مرد حقوق او را نپردازد، حق قهر كردن با شوهر را ندارد.

امام: با استفاده از تحریر الوسیله، القول فی النشوز، مسأله 2.

در نتیجه: خانمهای محترم باید بدانند، جایز نیست تحت هیچ شرایطی با شوهر خود قهر كنند. یعنی با او صحبت نكنند و یا بستر خود را از شوهر جدا كنند و... البته در صورتی كه شوهر حق او را ادا نمی كند (همانگونه كه در بخش نشوز گفته خواهد شد) باید به حاكم مراجعه نماید. بنابراین اگر جایز نباشد زن یا مردی كه ناشزه شده قهر كند به طور اولی در اختلافاتی كه مربوط به سلیقه و یا نظرات هر یك از زوجین است، حق قهر كردن را ندارد.